اقدامات و ظرفیت های خبرنگاران در پیک چهارم کرونا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، با توجه به شروع پیک چهارم کرونا، ثبت سفارش های اینترنتی در کشور افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل خبرنگاران در تلاش است تا بتواند مانند موج های قبلی همه گیری، به تمامی هموطنان در سراسر ایران خدمات رسانی کند.

اقدامات و ظرفیت های خبرنگاران در پیک چهارم کرونا

در زمان شروع هم ه گیری کرونا، ظرفیت پردازش روزانه 300 هزار کالا را داشتیم که با توسعه زیرساخت ها و استخدام 3500 نفر نیروی انسانی در بخش عملیات این ظرفیت را به بیش از 600 هزار کالا رساندیم.

از ابتدای فروردین 1400 به صورت میانگین حدود 400 هزار کالا را پردازش و ارسال شده است و این موضوع نشان می دهد که ظرفیت ارسال سفارش ها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 48 درصد افزایش پیدا کرده است.

تعداد فروشنده ها پس از شیوع کرونا از 70 هزار به بیش از 160 هزار فروشنده رسیده است که این فروشنده ها 90 درصد کالاهای موجود در خبرنگاران را تأمین می کنند و به همین دلیل، برای تسهیل فرآیند تحویل سفارش ها 31 باجه دریافت کالا در سراسر ایران آماده خدمت رسانی به فروشنده هاست.

همچنین خبرنگاران امکانی فراهم کرده تا مشتریان به بیشتر از 4 میلیون کالا دسترسی داشته باشند که برای تسریع فرآیند ارسال بیش از 50 مرکز توزیع (23 شعبه شهرستان، 19 کنندگی ارسال، 8 شعبه در تهران به علاوه 3 مرکز تحویل و دریافت حضوری کالا در تهران) وظیفه ارسال سفارش ها را بر عهده دارند. علاوه بر این، از ظرفیت اختصاصی اداره پست و ارسال مستقیم سفارش توسط فروشنده ها برای ارسال کالاها استفاده می کنیم تا روزانه صدها هزار کالا را به دست مشتریان سراسر ایران، از شهرهای بزرگ تا دورترین روستاها، برسانیم.

ارسال سفارش توسط فروشنده قابلیتی است که از مهرماه 1399 فراهم شده و در این روش فروشنده پس از دریافت سفارش از خبرنگاران، بدون نیاز به ارسال کالا به انبار می تواند به صورت مستقیم سفارش را برای مشتری ارسال کند.

مشتریان هم می توانند در فهرست محصولات نشان ارسال توسط فروشنده را برای کالاهایی که این قابلیت را دارند، مشاهده کنند. ما در تلاشیم برای تسهیل کار فروشندگان و رضایت بیشتر مشتریان، این امکان را توسعه دهیم تا درصد بیشتری از کاربران خبرنگاران از مزایای آن بهره مند شوند.

همکاری با داروخانه ها در راستای حفظ سلامتی هموطنان

استفاده از تمام ظرفیت های تجارت الکترونیک برای دسترسی به کالاهای سلامت محور (بدون نیاز به نسخه پزشک) که ارتباط مستقیم با سلامت مردم به ویژه در ایام کرونا دارند، امری ضروری است. موضوعی که پیش از این هم اغلب پلتفرم های مطرح خرده فروشی آنلاین در دنیا اقدام به عرضه کالاهای سلامت محور بدون نیاز به نسخه (OTC) کرده اند. حتی برخی از این فروشگاه ها مانند آمازون، با ارائه سرویس داروخانه آمازون، داروهایی را که به نسخه نیاز دارند، آنلاین به فروش می رسانند.

به همین دلیل و در چارچوب قوانین موجود، از اواخر بهمن 1399 لیستی از داروخانه هایی را که مجوز فروش آنلاین دارند، اعلام کردیم تا در این زمینه هم جوابگوی نیاز مشتریان باشیم و شرایط حذف ترددهای غیرضروری کاربران را فراهم کنیم.

پردازش 600 هزار کالا به صورت روزانه

در حال حاضر خبرنگاران ظرفیت پردازش روزانه 600 هزار کالا را دارا است که با توجه به افزایش تعداد سفارش های ثبت شده و تمایل مردم به خرید آنلاین در دوران قرنطینه، با دو چالش مهم رو به رو هستیم. ارسال سفارش ها به مشتریان در سراسر ایران و سلامتی همکاران در مجموعه خبرنگاران از جمله چالش هایی هستند که با آن روبرو هستیم.

همان طور که اشاره کردیم از اول فروردین سال جاری، روزانه به طور میانگین 400 هزار کالا پردازش شده که با افزایش سفارش ها در پیک چهارم کرونا، ارسال سفارش ها با چالش هایی از جمله تأمین به موقع کالا از سمت فروشنده، ظرفیت پردازش و ارسال روبرو است.

محدویت سفارش کالا

به عنوان مثال ممکن است در یک سفارش کالایی باشد که در انبار خبرنگاران موجود است، اما بخش دیگر این سفارش باید توسط فروشنده تأمین شود. حالا اگر فروشنده در شهر دیگری باشد و برای انتقال کالا با چالش روبرو شود، فرآیند پردازش سفارش کاربر در خبرنگاران تکمیل نمی شود.

در میان 160 هزار کسب وکاری که در خبرنگاران حضور دارند، ممکن است یک فروشنده در شهری باشد که راه های ارتباطی اش برای ارسال کالا با محدودیت روبه رو است که این موضوع پیچیدگی های عملیاتی و لجستیکی به همراه دارد. در واقع محدودیت های ایجاد شده در تردد باعث شده تا ارسال کالای برخی از فروشندگان با اختلال همراه شود؛ از طرفی هم محل سکونت مشتری عامل تأثیرگذاری در ارسال سفارشات است، چون ممکن است مراکز شرق تهران ظرفیت خالی برای ارسال داشته باشد اما در غرب تهران چنین امکانی فراهم نباشد.

همچنین همکاران ما در خبرنگاران به صورت شبانه روزی در مراکز پردازش و بخش های عملیاتی فعالیت دارند و افراد خط مقدم در این شرایط هستند.

در این مدت با افزایش سفارش ها تعداد کل نیروهای خبرنگاران از 4500 نفر به 8200 نفر رسیده و در واقع پشت صحنه ثبت یک سفارش بیش از 8 هزار نیروی انسانی است که نزدیک به 80 درصد این افراد در بخش توزیع، انبار، امور مشتریان و محتوا فعالیت دارند.

در این میان خرید سفارش های ضروری، امکان ثبت سفارش را برای تعداد بیشتری از مشتریان در سراسر ایران فراهم می کند و ما با تمام دشواری ها و شرایط به وجود آمده در پیک چهارم کرونا، با تمام توان در تلاشیم تا خدمات خود را به سراسر ایران ارائه دهیم.

مجله شرقیا

مجله شرقیا | مجله آموزشی و اطلاع رسانی تحصیلی
منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 55155

به "اقدامات و ظرفیت های خبرنگاران در پیک چهارم کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدامات و ظرفیت های خبرنگاران در پیک چهارم کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید