باید و نبایدهای دارویی بعد از جراحی چاقی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به طورکلی بعد از اعمال جراحی چاقی نظیر اسلیو و بایپس معده برای داشتن نتایج بهتر یک سری توصیه هایی دارویی درنظر گرفته می شود.

باید و نبایدهای دارویی بعد از جراحی چاقی

از آنجا که در این زمینه پرسش های زیادی برای افراد متقاضی این نوع اعمال جراحی مطرح می شود، بیایید یک بار این توصیه ها را با هم مرور کنیم.

بدیهی است مصرف این داروها جز با نسخه پزشک و جز با مقدار و در زمان اعلام شده از سوی پزشک هر بیمار مجاز نیست.

مصرف قرص پنتوپرازول صبح ناشتا و شب به مدت شش ماه برای جلوگیری از زخم و التهاب معده و رفلاکس. سپس ادامه آن تحت نظر پزشک معالج در صورت لزوم.

مصرف کپسول اورسوبیل به مدت شش ماه از هفته سوم بعد از عمل به دلیل جلوگیری از ایجاد سنگ های صفراوی در پی کاهش وزن ناگهانی.

در ماه اول بعد از عمل، شربت مولتی ویتامین و سپس کپسول مولتی ویتامین مینرال روزانه یک عدد با برند معتبر و دارای انواع مواد معدنی و ویتامین ها همراه با غذا توصیه می شود. برای عمل اسلیو حداقل یک سال و برای اعمال بایپس معده حداقل دوسال توصیه می شود.

در صورتی که در آزمایش های دوره ای کمبود ویتامین ها و موادمغذی مشاهده شد توسط پزشک معالج با مقادیر بیشتر و به فرم تزریقی اصلاح می شود.

در ماه اول بعد از عمل در صورت درد می توانید از استامینوفن یا شیاف دیکلوفناک استفاده کنید. بعد از ماه اول مصرف مسکن های دیگر منعی ندارد؛ البته در مصرف مسکن نباید زیاده روی کنید!

مصرف داروهای کم کاری تیروئید (لووتیروکسین)، فشارخون و دیابت و انسولین نیز ادامه پیدا کند؛ البته در نظر داشته باشید با توجه با اثرات متابولیک اعمال چاقی و کاهش نیاز مصرف داروها باید تحت نظر پزشک معالج صورت بگیرد.

آمپول هپارین با دوز مناسب بر حسب وزن شما به مدت ده روز برای جلوگیری از آمبولی و ایجاد لخته تجویز می شود.

در هفته های اول بعد از جراحی چاقی، قرص های بزرگ تر به صورت تکه های کوچکتر (مثلا در ماست کم چرب) مصرف شود و کپسول ها باید به صورت کامل مصرف شوند.

بعد از یک ماه بیمار می تواند داروها را مشابه سایر افراد مصرف کند.

دکتر شهاب شهابی - فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته / روزنامه خبرنگاران

مجله شرقیا

مجله شرقیا | مجله آموزشی و اطلاع رسانی تحصیلی
منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 47421

به "باید و نبایدهای دارویی بعد از جراحی چاقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید و نبایدهای دارویی بعد از جراحی چاقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید