تشخیص تفاوت بین کرونا و آنفولانزا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، با نزدیک شدن به فصل آنفولانزا، همه ی افراد نگران این هستند که به کرونا مبتلا شده اند یا آنفولانزا! چه شباهت و تفاوت هایی بین این دو وجود دارد؟

تشخیص تفاوت بین کرونا و آنفولانزا

چه شباهت هایی بین کرونا و آنفولانزا وجود دارد؟

تب، لرز، بدن درد و سرفه، همگی علائم مشترک بین ویروس کرونا، آنفولانزا، سرماخوردگی و آلرژی های فصلی هستند. اما از کجا می توان تفاوت کرونا و آنفولانزا را فهمید؟ چگونه می توان این بیماری ها تشخیص داد؟ همراه خبرنگاران باشید.

تفاوت COVID-19 با آنفولانزا چیست؟

کرونا و آنفولانزا تفاوت های زیادی دارند. با مقایسه مناسب و در صورت لزوم با استفاده از آنالیز های آزمایشگاهی، می توان این دو بیماری را از یکدیگر افتراق داد. یک آزمایش مثبت قطعا به معنای آلوده بودن شماست، اما نباید به آزمایش منفی اعتماد کرد. خیلی مسائل وجود دارد که ممکن است نتیجه آزمایش را به صورت کاذب، منفی نشان دهد.

عامل بیماری زا

کرونا و آنفولانزا توسط ویروس های مختلفی ایجاد می شوند. COVID-19 توسط ویروس کرونا به نام SARS-CoV-2 ایجاد می گردد، در حالی که آنفولانزا توسط ویروس های آنفولانزای A و B ایجاد می گردد. علائم کرونا 2 تا 14 روز پس از مواجهه با ویروس ظاهر می گردد. در حالی که علائم آنفولانزا حدود 1 تا 4 روز پس از مواجهه با ویروس ظاهر می گردد.

علائم بیماری

نشانه ای که این دو بیماری را از هم متمایز می نماید این است که بسیاری از قربانیان Covid-19 به طور ناگهانی حس بویایی خود را از دست می دهند، نه به این دلیل که گرفتگی بینی دارند. حتی بوی شدیدی مثل پیاز یا قهوه را حس نمی نمایند. اگرچه همه قربانیان ویروس کرونا حس بویایی خود را از دست نمی دهند، اما مطالعات اجرا شده نشان دادند که 87 درصد از بیماران مبتلا به کرونا، حس بویایی خود را از دست داده بودند.

استفاده از دستگاه پالس اکسی متری (که میزان اکسیژن خون را تعیین می نماید) در بیماران کرونا، معمولا نشان دهنده اکسیژن خون زیر 92 درصد است.

علاوه بر این در بیماری کرونا، ممکن است بعضی ضایعات پوستی نیز دیده گردد که در آنفولانزا وجود ندارد.

عوارض بیماری

یکی از عوارض بیماری کرونا این است که می تواند باعث لخته شدن خون گردد که منجر به آسیب قلبی، مغزی و ریوی می گردد. به عقیده پزشکان کرونا می تواند باعث آسیب قلبی طولانی مدت گردد.

به نظر می رسد کرونا مسری تر و سریع تر از آنفولانزا پخش می گردد. همچنین عوارض و میزان مرگ و میر با COVID-19 بیش تر از آنفولانزا است. کرونا می توانند منجر به عوارض جدی مانند ذات الریه، سندرم زجر تنفسی حاد، نارسایی ارگان ها، حملات قلبی، التهاب قلب یا مغز، سکته مغزی و در نهایت مرگ شوند.

درمان دارویی

تفاوت دیگر این است که آنفولانزا با داروهای ضد ویروسی قابل درمان است. اما در حال حاضر هیچ داروی ضد ویروسی برای درمان COVID-19 تایید نشده است. دیده شده است که بعضی از داروها ممکن است به کاهش شدت بیماری کرونا یاری نمایند.

واکسیناسیون

تا به امروز هیچ درمان قطعی یا واکسن تایید شده ای برای COVID-19 وجود ندارد. برخلاف کرونا، واکسیناسیون روش مناسبی برای جلوگیری از آنفولانزا است. پس از تزریق واکسن آنفولانزا، حتی در صورت ابتلا به آنفولانزا، علائم خفیف تری نسبت به زمانی که واکسن آنفولانزا را دریافت نکرده اید، تجربه خواهید کرد. واکسن آنفولانزا شما را در مقابل ابتلا به COVID-19 محافظت نمی نماید.

مجله شرقیا

مجله شرقیا | مجله آموزشی و اطلاع رسانی تحصیلی
منبع: پیام دلتا
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 42099

به "تشخیص تفاوت بین کرونا و آنفولانزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص تفاوت بین کرونا و آنفولانزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید