(تصاویر) خشکی تالاب آق گل

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تالاب ها به اسم یکی از شاهکار های خلقت همیشه مورد بی مهری قرار گرفته اند و بارش های کم سالیان اخیر بر شرایط نگران کننده آن ها دامن زده است. این زیست بوم ها علاوه بر اینکه در حفظ تنوع زیستی منطقه نقش مهمی دارند، در بهبود معیشت جوامع محلی هم مؤثر هستند.

(تصاویر) خشکی تالاب آق گل

پیوستگی و پویایی زنجیره زیست بوم، بهبود کیفیت آب و خاک، پیشگیری از وقوع سیلاب ها، ایجاد امکان رونق مالی جوامع محلی، یاری به توسعه کشاورزی و گردشگری منطقه ها بخشی از تأثیرات تالاب ها و دریاچه هایی است که طی سال ها به دلیل به هم آمیختن سوءمدیریت در بخش های مختلف و خشکسالی زمینه خشکیدن و فرسودن آن ها را فراهم نموده ایم.

خشکسالی و کم آبی سبب خشک شدن زود هنگام تالاب آق گل شهرستان ملایر شده، البته خشک شدن تالاب در شرایط عادی اواخر تیرماه رخ می داد که سال جاری به دلیل کاهش بارندگی یک ماه زودتر این تالاب خشک شد.

آبگیری تالاب آق گل ملایر هم از سال 96 آغاز و با توجه به بارندگی های مناسب سال 97 در این سال احیا شد و این تالاب تا سرانجام سال گذشته آب داشت. اما کاهش بارندگی و مسائل موجود در مدیریت منابع آبی سطحی و زیرزمینی موجب شد که این تالاب حداکثر تا سرانجام خرداد آب داشته باشد و هم اینک به طور کامل خشک شده است.

عکاس: پوریا پاکیزه/ ایسنا

مجله شرقیا

مجله شرقیا | مجله آموزشی و اطلاع رسانی تحصیلی
منبع: فرارو
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 60114

به "(تصاویر) خشکی تالاب آق گل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "(تصاویر) خشکی تالاب آق گل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید