درمانطلاق عاطفی اینجاست!

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بعضی زوجین علی رغم اختلافات عمیق در زندگی، به دلیل وجود فرزند یا مسائل اقتصادی و اجتماعی مجبور به ادامه راستا و همراهی با هم هستند.

درمانطلاق عاطفی اینجاست!

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، زندگی مشترک گاهی وقت ها به بن بستی می رسد که دیگر امکان ادامه راستا وجود ندارد، برای همین زوجین تصمیم می گیرند اینطور مواقع از هم جدا شده و هرکدام راستا جداگانه زندگی خودشان را ادامه دهند، اما این میان زوجینی هستند که علی رغم اختلافات عمیق در زندگی، به دلیل وجود فرزند یا مسائل اقتصادی و اجتماعی و یا هر دلیل دیگر مجبور به ادامه راستا و همراهی با هم هستند. همراهی که با سردی و سکوت همراه است و می تواند در صورت ادامه برای هردوی آن ها خطرناک باشد.

فاطمه مرادی روانشناس در این باره اظهار کرد: طلاق عاطفی به معنای جدایی عاطفی و علاقه میان زوجین است، یعنی زوجین در این حالت هیچ تبادل عاطفی با یکدیگر نداشته و ابراز علاقه ای به هم ندارند. در این حالت ارتباط میان زوجین به لحاظ روحی و جسمی و روانی و حتی از نظر کلامی با یکدیگر قطع شده و زندگی آن ها رو به سردی و خاموشی کامل می رود.

مرادی گفت: طلاق عاطفی در حقیقت به این معنی است که زوجین زیریک سقف زندگی نموده، اما در عمل مانند زوج طلاق گرفته و جدا از هم هستند و حتی در این شرایط نمی توان آن ها را هم خانه دانست، چرا که افراد با هم خانه خود ارتباط کلامی دارند، اما زوجین در این حالت حتی از ارتباط کلامی با یکدیگر گریزانند.

نشانه های طلاق عاطفی چیست؟

این روانشناس به نشانه های طلاق عاطفی در زندگی زوجین اشاره نمود و اضافه نمود: اولین نشانه این است که زوجین به جای اینکه از دیدن یکدیگر و در کنار هم بودن احساس آرامش نمایند، به محض دیدن هم احساس بدی دارند و هنگام دیدن طرف مقابل جملاتی مثل اینکه باز دوباره پیداش شد می گویند و اصلا تمایلی به دیدن یکدیگر ندارند.

مرادی گفت: نشانه دیگر وقوع طلاق عاطفی این است که زوجین هر کجا که می فرایند و پیش هر کسی که می نشینند، بدگویی همسر خود را می نمایند و جلوی دیگران به یکدیگر متلک می گویند و به هم کنایه می زنند.

وی اضافه نمود: چنین زوجی تمایلی ندارند با یکدیگر دیده شوند و حتی حاضر نیستند با یکدیگر در راستا کوتاهی همراه شوند و این حجم بیزاری و بی میلی نشانه شاخص طلاق عاطفی است.

مرادی در ادامه با تاکید بر درمان پذیر بودن طلاق عاطفی گفت: وجود روانشناسان و مشاوران برای درمان چنین درد هایی در زندگی است و راه چاره هایی وجود دارد که می تواند این طلاق عاطفی را درمان کرد.

این روانشناس گام اول در درمان طلاق عاطفی را مهارت خوب گوش کردن دانست و اضافه نمود: یکی از آسیب ها در روابط بین فردی در جامعه این است که بیشتر افراد صحبت های طرف مقابل را می شنوند، اما گوش نمی نمایند، به این معنی که فقط صدای طرف را شنیده، اما به حرف های او دقت نمی نمایند واین امر موجب می گردد بسیاری سوءتفاهم ها پیش آمده و روابط دچار مشکل گردد.

وی اضافه نمود: از طرفی زوجین باید نحوه گفت و گوی صحیح را هم یاد بگیرند و بتوانند با یکدیگر مصاحبه نموده و مسائل را با حرف زدن با هم حل نمایند.

اجاقِ زندگی را گرم نگه دارید/ همسر شما حق و حقوقی دارد

مرادی اضافه نمود: راه چاره بعدی این است که به زوجین آموزش داده گردد که طرف مقابل آن ها حق و حقوقی دارد. متاسفانه در سیستم آموزش همیشه فرد را با حق و حقوق خودش آشنا می کنیم، اما هیچ وقت آموزش ندادیم که دیگران هم حق و حقوقی دارند که باید آن ها را رعایت کرد.

این روانشناس توضیح داد: باید به زوجین یاد داد طرف مقابل حق و حقوقی دارد که باید رعایت گردد و باید حواسشان به خواسته های یکدیگر باشد، درست مثل دوران نامزدی که هریک از زوجین کوشش دارد خواسته های دیگری را رفع کند و همین می گردد که این دوران شیرینی زیادی برای زوجین دارد، اما متاسفانه بعد از ازدواج هریک از زوجین تنها به دنبال تامین احتیاج های خود هستند و ادامه این فرایند، زندگی آن ها را به سمت و سوی طلاق عاطفی می برد.

مرادی گفت: در زندگی زوجین باید کوشش نمایند اجاق عشقشان را مدام گرم نگه دارند و برای این گرم نگه داشتن باید بدون چشم داشت به دنبال تامین خواسته های یکدیگر باشند و برای حفظ رابطه کوشش نمایند، در غیراینصورت اجاق زندگی سرد و خاموش می گردد.

این روانشناس اضافه نمود: در راه چاره بعدی باید زوجین یاد بگیرند که طرف مقابل هم یک انسان است و می تواند خطا هایی داشته باشد و هیچ انسانی بی خطا نیست.

مرادی اضافه نمود: یکی دیگر از موضوعات مهمی که در فرایند درمان طلاق عاطفی باید به آن توجه کرد بحث تفاوت زن و مرد و آموزش این تفاوت ها به زوجین است، دو طرف باید ویژگی های یکدیگر را بشناسند و باید بدانند که زن و مرد با یکدیگر متفاوت هستند و شاید ویژگی که آن را تحقیر می نمایند جزو ذات وجودی زن یا مرد باشد.

مرادی گفت: یکی دیگر از راه چاره ها هم بحث مدیریت و کنترل خشم است و نیز بحث یادگیری کنترل اضطراب است.

این روانشناس گفت: راه چاره مهم دیگر هم این است که مرد باید تامین نماینده احتیاج مهرِ زن باشد و زن نیز باید تامین نماینده احتیاج قدرت مرد باشد، یعنی مرد باید به زن مهر و محبت داشته و حس ارزش به او بدهد و زن نیز باید به حرف های مرد گوش نموده و حس قدرت به او بدهد.

به 3 مولفه عشق احترام بگذارید

این روانشناس تاکید نمود: در مجموع زوجین برای درمان طلاق عاطفی باید یاد بگیرند که به سه مولفه عشق احترام بگذارند که این سه مولفه عبارتند از تامین احتیاج های جنسی، احترام و تعهد.

مرادی گفت: در اولین مولفه، زوجین باید یاد بگیرند احتیاج های جنسی یکدیگر را رفع نمایند. اگر احتیاج جنسی هریک از زوجین، چه زن و چه مرد، رفع نگردد، رابطه به سردی می گراید و در این زمینه احتیاج است زوجین مهارت های عشق ورزی و رابطه جنسی را یاد بگیرند و نباید برای این رابطه بر دیگری منت بگذارند.

وی اضافه نمود: در مولفه دوم که احترام است، زوجین باید یاد بگیرند به یکدیگر احترام گذاشته و همدیگر را بابت کارهایشان سرزنش و تحقیر ننمایند.

مرادی گفت: این احترام باید با محبت و ترس همراه باشد، یعنی افراد نباید محبت مطلق داشته باشند، طوری که طرف مقابل آنقدر صمیمی گردد که کار به بی احترامی بکشد و باید ضمن ابراز محبت، ترسی در وجود دو طرف باشد که نگران باشند کاری ننمایند که طرف مقابل ناراحت گردد.

وی اضافه نمود: مولفه سوم و مهم عشق هم بحث تعهد است، زوجین باید به یکدیگر تعهد داشته باشند و باید بدانند که حتی یک گفت و گوی صمیمی با جنس مخالف می تواند همسر آن ها را آزرده نموده و نسبت به زندگی سرد کند، بنابراین باید این تعهد را در تمام سطوح ارتباط خود با دیگران مدنظر قرار دهند و مراقب رفتار های خود با جنس مخالف باشند.

طولانی شدن طلاق عاطفی زوجین را بیمار می نماید/ بیشترین خطر متوجه فرزندان است

مرادی در ادامه با بیان اینکه استمرار طلاق عاطفی بدون درمان آن می تواند بسیار خطرآفرین باشد، گفت: طولانی شدن سردی رابطه می تواند موجب افسردگی و انزوای زوجین و بروز اختلالات روانی در آن ها گردد.

وی اضافه نمود: تداوم این سردی می تواند هریک از زوجین را چه به لحاظ جسمی و چه به لحاظ روحی بیمار کند و یا زمینه ساز یک سری خیانت ها گردد که آسیب های جدی برای خانواده به همراه خواهد داشت.

این روانشناس گفت: بیشترین آسیب طلاق عاطفی متوجه فرزندان خانواده است. در حال حاضر بیشتر افرادی که دچار اختلالات روانی هستند در دوران کودکی خود در خانواده های سردی عظیم شده اند، خانواده هایی که در آن ها گرمای زندگی وجود نداشته و پدر و مادر رابطه خوبی با هم نداشته اند.

وی اضافه نمود: پدر و مادری که نتوانند به خوبی با هم ارتباط برقرار نمایند قطعا نمی توانند فرزندان خوبی تحویل جامعه دهند، بنابراین خطر عظیم طلاق عاطفی متوجه فرزندان است و احتیاج است زوجین در صورت مشاهده نشانه های طلاق عاطفی هرچه سریعتر برای درمان آن اقدام نمایند.

مجله شرقیا

مجله شرقیا | مجله آموزشی و اطلاع رسانی تحصیلی
منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 58625

به "درمانطلاق عاطفی اینجاست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمانطلاق عاطفی اینجاست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید