دست های پنهان در خروج سفارش های چاپی از استان فارس

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، چاپخانه پرواز شیراز از قدیمی هایی است که در خیابان لطفعلی خان زند فعالیت دارد و این روزها با بحران اقتصادی مانند دیگر بنگاه ها دست در پنجه مبارزه است.

دست های پنهان در خروج سفارش های چاپی از استان فارس

حسن استادآقا در گفت وگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه پس از گذشت یک دهه ناچار به فروش دستگاه چهاررنگ به خاطر پرداخت دستمزد نیروی کار شده است، افزود: پیش از سال جدید 6 کارگر در چاپخانه داشتیم که با فروش دستگاه چاپ چهاررنگ ناچار شدیم فقط یک نیروی دفتری و 2 کارگر را نگه داریم.

این فعال حوزه صنعت چاپ استان فارس، کل صنعت چاپ و نشر کشور را مبتلا به چنین مسائلی مطرح نمود و افزود: کاغذ فوق العاده گران شد و در پی شیوع کرونا کارخانه های تولید کاغذ متوقف شدند و عملا کار برای چاپخانه ها غیرممکن شده است.

استادآقا با بیان اینکه اصلا برای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مهم نیست چه به روز ما می آید، وعده های داده شده را در حد حرف دانست و گفت: آنقدر عزت نفس داریم که نخواهیم با وجود اینکه سازمان ها اطلاعات ما را دارند، درخواست یاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه وضع دیگر چاپخانه های شیراز هم بهتر از چاپخانه پرواز نیست، افزود: وضع چاپ و نشر مدت هاست که دچار بحران است زیرا وابسته به صنعت تبلیغات است و آنها هم به سوی ساخت اپلیکیشن روی آورده اند.

این چاپخانه دار شیرازی اضافه کرد: معدودی از صنایع در استان فارس پیدا می شوند که نیاز به کار چاپ داشته باشند اما کارهایی مانند چاپ بروشور، پوستر، کاتالوگ و... به

بسیاری از سفارش های چاپی استان فارس راهی دیگر نقاط کشور می شوند؛ به خاطر اینکه تعرفه چاپ در شهرهایی مانند تهران، اصفهان و قم پایین تر است

واسطه نبود کاغذ و گرانی محدود شده است.

وی اعطای مجوزهای بی شمار دیجیتال و غیردیجیتال در فارس را مشکل دیگر صنعت چاپ استان مطرح نمود و افزود: بسیاری از کارها برای چاپ نیز از استان فارس راهی دیگر نقاط کشور می شوند به خاطر اینکه تعرفه چاپ شهرهایی مانند تهران، اصفهان و قم پایین تر است.

مدیر چاپخانه پرواز شیراز، افزود: سازمان های دولتی هم که موظف هستند درصدی از نیاز خود را به چاپخانه های درون استان شان بدهند، یا زیر بار نمی فرایند یا سازمان هایی برای خودشان درست کرده اند که دارای چاپخانه دارند.

وی با بیان اینکه پس از 10 سال ناچار به فروش دستگاه چاپ چهاررنگ این چاپخانه قدیمی شده است، گفت: البته تقریبا این دستگاه مستهلک شده بود؛ ما توانایی اینکه بتوانیم ماشین چاپ را به روز کنیم نداریم و دولت خدماتی ارایه نمی کند که به نوسازی ماشین آلات چاپ بپردازیم.

استادآقا از سویی تحریم را دیگر مسئله ای دانست که سد راه نوسازی ماشین های چاپ مطرح نمود و افزود: از آنجا که دستگاه چاپ جزو های تکنولوژی ها است گرانی خدمات فنی و تعمیر این ماشین ها را مشکل ساخته است.

وی حتی بازار انتخابات مجلس یازدهم را هم مرحمی برای زخم چاپخانه ها ندانست زیرا تبلیغات نامزدها به سوی فضای مجازی رفته است و بیشتر تمایل به چاپ بنر داشتند.

استادآقا صنعت چاپ را دچار دلّالیسم دانست و گفت: عده ای کارها را در دست گرفته و به شهرهای دیگر می برند و کمتر کسی به کیفیت اهمیت می دهد.

وی توجیه اقتصادی صنعت چاپ در شیراز را در ارتباط مستقیم با کارخانجات و صنایع مطرح نمود و گفت: بیشتر این صنایع دارای دستگاه های چاپ هستند یا فقط کارهایشان را به یک چاپخانه می دهند.

مدیر چاپخانه پرواز شیراز تعطیلی بسیاری از صنایع قدیمی استان فارس را موجب بحران صنعت چاپ استان دانست و افزود: وقتی که تولیدکننده و کارخانجات از چرخه

پس از گذشت یک دهه، شیراز صاحب اتحادیه چاپخانه داران شد و برای جلوگیری از گرفتاری های صنعت چاپ کارهایی کردند اما اعضای آن توان اجرایی ندارند

تولید باز می ماند چرخه اقتصادی صنعت تبلیغات و چاپ هم به تبع آن کُند می شود.

وی دست های پنهان صنایع چاپ را دلیلی برای خروج اقلام چاپی از استان فارس گفت و گفت: برخی سهمیه های کاغذ و فیلم و زینک و رانتی مانند کد اقتصادی دارند که فضا را برای تعرفه ارزان فراهم می سازد.

استادآقا نیاز سازمان و ارگان ها به اقلام چاپی را منوط به رعایت قانون دانست و گفت: ادارات موظف هستند چاپ اقلام مورد نیاز خود را از استان خارج نکنند اما کار را به دلال می سپارند و دلال چاپ را به بیرون از استان می برد. حتی ممکن است دولت از این ماجراها خبر نداشته باشد اما حقیقتی است که وجود دارد و به دلیل محدود بودن بودجه سازمان هاست.

مدیر چاپخانه پرواز شیراز مسائل صنعت چاپ را چرخه گرفتاری نامید و شرح داد: ایجاد دولت الکترونیک و حذف کاغذ هم مزید بر علت و اتوماسیون موجب کاهش مصرف کاغذ شده است که در واقعیت باعث کاهش آسیب به محیط زیست و مدیریت هزینه می شود.

به گفته استادآقا، بالاخره پس از گذشت یک دهه، شیراز صاحب اتحادیه چاپخانه داران شد و برای جلوگیری از گرفتاری های صنعت چاپ کارهایی کردند اما اعضای آن توان اجرایی ندارند و بیشتر چاپخانه دار هستند و باید سالها کار کنند تا کارآزموده شوند.

وی با بیان اینکه دست و بال اتحادیه چاپخانه داران شیراز بسته است، افزود: این اتحادیه دارای مکان و بودجه نیست و از سویی چاپ هنر و صنعت به شمار می رود بنابراین باید زیر مجموعه اداره صمت باشد اما متولی آن فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ چنانچه زیر نظر صمت باشیم، قضیه فرق می کند و مانند دیگر صنایع می توانیم آنچه را نیاز داریم، از وزارت صمت تقاضا کنیم.

یادآوری می شود، چاپخانه پرواز شیراز به صاحب امتیازی یدالله استادآقا در شهریورماه 1359 تاسیس و در سال های اخیر به عنوان کارآفرین نمونه کشوری برگزیده شد.

مجله شرقیا

مجله شرقیا | مجله آموزشی و اطلاع رسانی تحصیلی
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 31074

به "دست های پنهان در خروج سفارش های چاپی از استان فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست های پنهان در خروج سفارش های چاپی از استان فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید