رشد پیوسته صادرات صنایع دستی در دولت تدبیر و امید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، پویا محمودیان امروز 6 خردادماه در جریان سفر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به گیلان در حاشیه بازدید از روستای فشتکه گفت: این رشد نشان دهنده ضریب نفوذ ما در بازارهای بین المللی و بعلاوه بازیابی صندلی خویش در حوزه تجارت بین المللی صنایع دستی است که البته هنوز با نقطه مطلوب فاصله بسیار زیاد است.

رشد پیوسته صادرات صنایع دستی در دولت تدبیر و امید

او با بیان اینکه ایران سومین کشور تولیدکننده جهان از لحاظ تنوع در حوزه صنایع دستی و صدرنشین ثبت شهرها و روستاهای جهانی است اضافه نمود: تمامی سعی ما بر این است که در حوزه تجارت بین المللی صنایع دستی هم به رتبه های نخست دست یابیم.

معاون صنایع دستی کشور توضیح داد: هم اکنون 52 شهر و روستای کشور در حوزه صنایع دستی ثبت ملی شده اند که این تعداد شامل 20 روستا و 32 شهر است.

محمودیان افزود: از ابتدای سال جاری هم پرونده های متعددی برای ثبت ملی به کارگروه شورای راهبردی معین شهرها و روستاهای ملی معاونت صنایع دستی ارسال شده و این نشان دهنده کشف مجدد ظرفیت های صنایع دستی در حوزه ای است که شاید سال های سال به آن بی توجهی شده است.

او گفت: بعد از کوشش در راستای ملی و جهانی شدن، امروز این موضوع به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.

معاون صنایع دستی کشور در ادامه سخنان خود به اولویت احیا و باززنده سازی رشته های صنایع دستی اشاره نمود و اضافه نمود: برای 75 رشته در معرض نابودی کشور برنامه ریزی برای احیاء و باززنده سازی اجرا شده است.

او بیان نمود: صنایع دستی رمز اقتصاد مقاومتی و یکی از عوامل مهم کلیدی برای برون رفت از مسائل و معضلات مالی و اجتماعی است و به اسم سفیر فرهنگی، هنری در دیپلماسی عمومی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

روستای فشتکه شهرستان خمام به اسم روستای ملی حصیر کشور در لیست آثار ملی کشور ثبت شده است. این روستا جزو 14 روستای منطقه آزاد انزلی است و در راه اصلی جاده رشت- انزلی قرار گرفته و از روستاهای شهرستان خمام محسوب می گردد که تا دو ماه آینده موزه حصیر در این روستا افتتاح می گردد.

بعلاوه در دی ماه سال 99، رشت شهر ملی رشتی دوزی، و چهار روستا شامل روستای ارده شهرستان رضوانشهر با موضوع شال بافی، روستای جیرده شهرستان شفت با موضوع سفالگری سنتی، روستای عنبران محله شهرستان آستارا با موضوع گلیم بافی و روستای شالما شهرستان ماسال با موضوع چوب تراشی پیروز به دریافت گواهی نامه ملی شدند.

مجله شرقیا

مجله شرقیا | مجله آموزشی و اطلاع رسانی تحصیلی
منبع: گردشبان
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 60621

به "رشد پیوسته صادرات صنایع دستی در دولت تدبیر و امید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد پیوسته صادرات صنایع دستی در دولت تدبیر و امید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید