طناب کشی IOC با مردم ژاپن بر سر المپیک، زور کدام بیشتر است؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، المپیک تنها فرصت برای گردهمایی همزمان ورزشکاران دنیا در رشته های مختلف است، این رویداد اما همواره و در هر دوره حساسیت های خاص خود را داشته است. بعضاً این حساسیت ها به خاطر ایجاد نوعی بحران تشدید هم شده اند طوری که نگرانی بابت آن باعث فروکش هیجانات المپیک و تب داغ این رویداد پیش از شروع بازی ها بوده است.

طناب کشی IOC با مردم ژاپن بر سر المپیک، زور کدام بیشتر است؟

آلودگی هوا در چین پیش از المپیک 2008 پکن و شیوع ویروس زیکا در برزیل پیش از المپیک 2016 ریو از جمله بحران هایی بودند که المپیک های تابستانی را درگیر خود کردند و حالا هم کرونا وچالش های ادامه دارش برای المپیک 2020 توکیو و برگزارکنندگان این بازی ها در ژاپن و کمیته بین المللی المپیک (IOC) تنش و نا آرامی ایجاد نموده است.

ژاپنی ها تا چند ماه مانده به زمان مقرر اولیه برای میزبانی 2020 خود، رها از هر دغدغه ای بودند؛ به طوری که گرما و موج مهلکش تنها چالش آنها به حساب می آمد. این شرایط آرام و امن اما با ظهور کرونا کنار رفت و نگرانی و آشفتگی بابت این ویروس و آسیبش جایگزین شد تا آنجا که همچنان برگزاری یا لغو المپیک مورد بحث است و اظهار نظر در این زمینه از مقامات به مردم عادی هم کشیده شده است.

پافشاری IOC بر برگزاری بازی های توکیو

کمیته بین المللی المپیک درست یک هفته پس از اعلام تعویق بازی های توکیو، زمان جدید آن را تعیین و خاطرنشان کرد تا نشان دهد برای برگزاری این دوره بازی ها در هر شرایطی مصمم است حتی اگر مجبور به برگزاری بازی ها در شرایط ساده گردد.

این کمیته در نشست سالیانه سال گذشته مجدد بر برگزاری بازی های توکیو در بازه زمانی 23 جولای تا 8 اگوست 2021 (اول تا 17 مرداد 1400) تاکید نمود و بعد از آن هم برنامه زمان بندی مسابقات در رشته های مختلف مانند والیبال، وزنه برداری، بسکتبال، شمشیربازی، کاراته و … را هم تعیین کرد و اینگونه با ردِ هر گونه شائبه در خصوص تأخیر دوباره در زمان برگزاری بازی های توکیو یا لغو کلی آن، مبنای کار خود را برگزاری بازی ها در زمان جدید قرار داد.

IOC در ادامه هم با در نظر دریافت شرایط متفاوت کرونایی و ترسیم چگونگی برگزاری بازی ها در دوره بحران و اضطرار و همچنین اعلام آمادگی برای یاری به واکسیناسیون کاروان کشورهای شرکت کننده، به پافشاری خود برای به خاتمه رساندن المپیک سی و دوم تاکید نمود با همه اینها لغو احتمالی بازی ها همچنان سرخطِ بعضی اخبار است و نقل قول های المپیکی را به خود اختصاص می دهد.

سوسوی چراغ سبز ژاپنی ها برای میزبانی المپیک

ژاپنی ها هشت سال پیش در رقابت با ترکیه و اسپانیا پیروز شدند نظر موافق کمیته بین المللی المپیک را بگیرند تا بعد از بازی های 1964 یکبار دیگر میزبان المپیک باشند. حالا حدود دوماه به این میزبانیِ با تاخیر مانده است اما به نظر می رسد از اشتیاق سراسری که تا پیش از تعویق بازی ها وجود داشت دیگر خبری نیست.

بعد از تعویق بازی های 2020 دولت ژاپن در کنار مقامات ورزشی این کشور بر اساس همزیستی مسالمت آمیز با کرونا به تکمیل مراحل آماده سازی برای دومین میزبانی المپیکی خود ادامه دادند و حتی این مهم را در همکاری نزدیک و قوی با IOC و کشورهای شرکت کننده هم نشان دادند.

در عین حال اما چراغ سبز ژاپنی ها در برگزاری المپیک سوسوهایی داشت که همچنان هم ادامه دارد؛ اعتراضات داخلی و امضای طوماری توسط شهروندان در مخالفت با برگزاری المپیک در توکیو و انصراف تعدادی از ولنتیرها (داوطلبان) این بازی ها دلیل این موضوع است.

اخیراً هم پای انجمن پزشکان توکیو هم به میان آمده چراکه این انجمن هم درخواست لغو المپیک را از نخست وزیر ژاپن، شهردار توکیو و رئیس سازمان کمیته برگزاری بازی ها خواهان شده است.

دلیل این اعتراضات و کناره گیری ها شرایط وخیم کرونا در ژاپن است در حالی که برای برگزاری کم آسیب ترِ المپیک تصمیماتی مانند کنار گذاشتن تماشاگران خارجی، حذف مهمانان از ترکیب کاروان ها، محدودیت حضور نفرات در مراسم افتتاحیه و رژه و … گرفته شده است با این حال مخالفت بخشی از چالش این روزهای ژاپن برای برگزار کردن المپیک پیش رو شده است.

زور IOC می چربد یا حرف ژاپنی ها به کرسی می نشیند؟

به گزارش خبرنگاران، تا به امروز همه شرایط برای برگزاری المپیک در توکیو مهیا شده است. توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک همین هفته گذشته خاطرنشان کرد تمرکز این کمیته بر افتتاح بازی هاست و نه لغو آن؛ او حتی برای اعزام نیروی پزشکی به توکیو و ارائه خدمات در دهکده ورزشکاران و سایر مکان ها اعلام آمادگی نموده است که به نظر می رسد این تصمیم در مواجهه با کمبودهایی باشد که ژاپنی ها به خاطر اوضاع کرونایی کشورشان برای تامین کادر پزشکی خدمات دهنده در جریان بازی ها دارند.

در واقع کمیته بین المللی المپیک، برگزاری بازی ها در هر شرایطی را دنبال می نماید و نمی خواهد که اجازه دهد مسئولیت این کار از گردن ژاپنی ها ساقط گردد. با این حال اما به نظر می رسد پرونده لغو احتمالی المپیک کماکان باز باشد.

البته آنچه مسلم است تا به امروز مبنای کمیته بین المللی المپیک و کشورهای عضو این کمیته حتی خود ژاپن بر برگزاری قطعی المپیک است اما بعید هم نیست هجمه های داخلی ژاپن و کشمکش میان مقامات این کشور با شهروندان شان به حدی برسد که چالش های جدیدی میان این کشور و IOC بر سر المپیک 2020 ایجاد کند.

از طرفی هزینه های میلیارد دلاری صرف شده در ژاپن می تواند به نوعی پُررنگ ترین مهر تایید بر برگزاری حتمی بازی ها باشد به خصوص که این کشور یک بار به خاطر جنگ جهانی از میزبانی المپیک (1940) انصراف داده و قطعاً نمی خواهد بعد از 80 سال تاریخ دوباره برایش تکرار گردد آن هم به خاطر یک ویروس.

تمام اتفاقات، صحبت ها و رفت و آمدهای امروز بر برگزاری بازی ها دلالت دارد اما در نهایت باید دید کش و قوسی که در ژاپن ایجاد شده به نتیجه ای غیر از این منجر می گردد یا بالاخره روح المپیک در ورزشگاه های جدید توکیو و دهکده المپیک به جریان می افتد؟

مجله شرقیا

مجله شرقیا | مجله آموزشی و اطلاع رسانی تحصیلی
منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 59023

به "طناب کشی IOC با مردم ژاپن بر سر المپیک، زور کدام بیشتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طناب کشی IOC با مردم ژاپن بر سر المپیک، زور کدام بیشتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید