موسسه استنادی علوم و دانشگاه آزاد کارگاه ملی و بین المللی برگزار می نمایند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، نشست مشترک موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری، ISC با دانشگاه آزاد اسلامی با هدف برگزاری چندین کارگاه مختلف ملی و بین المللی در حوزه نشریات و رتبه بندی دانشگاه ها برگزار گردید.

موسسه استنادی علوم و دانشگاه آزاد کارگاه ملی و بین المللی برگزار می نمایند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، نشست مشترک موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری، ISC با دانشگاه آزاد اسلامی با حضور محمدجواد دهقانی ریاست موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری و عطاالله کوهیان مدیر کل مطالعات، همکاری های بین المللی و دیپلماسی علمی دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مدیران مربوطه برگزار گردید.

این جلسه پیرو عملیاتی سازی تفاهم نامه امضا شده بین ISC و دانشگاه آزاد اسلامی و با هدف برگزاری چندین کارگاه مختلف ملی و بین المللی در حوزه نشریات و رتبه بندی دانشگاه ها برای دانشگاه های آسایهل و واحد های دانشگاه های آزاد اسلامی و همچنین پیگیری امضای تفاهم نامه سه جانبه بین ISC، دانشگاه آزاد و آسایهل برگزار گردید.

محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی مشاور ریاست موسسه استنادی علوم (ISC) در این نشست به معرفی جدیدترین خدمات ISC پرداخت و گفت: یکی از خدمات جدید ISC به جامعه علمی ایران و همچنین در سطح بین الملل سامانه Digital Object Recognizer (DOR) با آدرس (https://dorl.net) است.

وی اضافه کرد: DOR به صورت بین المللی برای هر مقاله مجله یا کنفرانس، کتاب، انتها نامه، و ... نمایش داده می گردد تا مانند بارکد تشخیص آن ها را تسهیل کند. این سامانه در فاز اول برای مقالات نشریات عملیاتی شده و در فاز بعدی به سایر فراورده های علمی نظیر کتاب، طرح های پژوهشی، انتها نامه و ... تعمیم می یابد.

فلاحتی گفت: این سرویس جدید در حال حاضر به صورت فراگیر در سطح جامعه علمی توسط نشریات قابل استفاده است و از زمان رونمایی در اسفند 1399 برای حدود 40000 مقاله کد DOR فراوری به صورت کاملا اتوماتیک فراوری شده است.

وی ادامه داد: موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری، جهت تسریع فرایند اطلاع رسانی در زمینه یافته های جدید علمی در خصوص ویروس کووید-19 و یاری به پژوهشگران، سیاست گذاران حوزه سلامت و عموم مردم و نیز پاسخ دهی مطلوب به همه گیری دنیای، سامانه نماگرکووید-19 (ISC COVID-19 Visualizer) را از ابتدای بروز بیماری راه اندازی نموده است.

مشاور ریاست موسسه استنادی علوم (ISC) گفت: اطلاعات این پایگاه شامل جدیدترین مقالات علمی تمام متن منتشر شده و پیش انتشار و نیز آمار مربوط به شرایط انتشار بیماری بر اساس نقشه دنیای از شرایط همه گیری بیماری کووید-19 بوده و با جستجو در آن تازه ترین آمار مبتلایان، مرگ و میر، درمان شدگان و همچنین نسبت های ابتلا به جمعیت به تفکیک هر کشور و مقایسه بر اساس نمودار زمانی-مکانی قابل مشاهده است.

آدرس وبگاه این سامانه https://maps.isc.ac/covid 19 بوده که به وسیله وبگاه اصلی موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری (https://www.isc.ac) در دسترس است. تا به امروز بیش از 18 هزار مدرک علمی در این سامانه برای پژوهشگران در دسترس است.

این سامانه همچنین به درخواست سازمان همکاری های مالی کشور های عضو دی هشت (D 8) برای بهره برداری کشور های عضو، در فروردین ماه 1399 با حضور نمایندگان کشور های عضو این سازمان به دعوت مرکز بهداشت و حمایت اجتماعی سازمان D 8 (D 8-HSP) و نیز مرکز بهداشت دنیای (Chatham House) لندن به صورت ویدیو کنفرانس رونمایی و در وبگاه آن سازمان به آدرس (http://developing 8.org/) نهاده شد.

وی گفت: یکی از ماموریت ها و وظایف اساسی موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری، ثبت و ارزش گذاری کمّی و کیفی و رتبه بندی نشریات و سایر فراوریات علمی در زیرمجموعه های پایگاه پس از طی مراحل ارزیابی است. به همین دلیل، به منظور غنی تر کردن سطح کمّی و کیفی نشریات نمایه شده در ISC، کوشش می نماید سطح کیفی نشریات نمایه شده خود را ارتقا دهد.

فلاحتی اظهار کرد: موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری در راستای کیفی سازی و پوشش بهینه نشریات معتبر علمی، شیوه جدیدی برای سطح بندی و نمایه سازی نشریات طراحی نموده است. در این شیوه از نمایه سازی و سطح بندی، نشریات نمایه شده در ISC بر اساس معیار های ارزیابی ساختاری، محتوایی و مبتنی بر داده های علم سنجی در سه مجموعه متفاوت شامل نشریات اولیه، نشریات لیست انتظار و نشریات هسته نمایه می شوند (https://jcr.isc.gov.ir/main.aspx).

وی با اشاره به سایر خدمات ISC گفت: از دیگر خدمات در اختیار قرار دادن مجموعه پایگاه مقالات فارسی به دانشگاه های دنیا است که در آن ها رشته زبان فارسی تدریس می گردد و یا منابع فارسی برای آن ها قابل استفاده است نظیر مراکز شرق شناسی، ایران شناسی و ....

مشاور ریاست موسسه استنادی علوم (ISC) ادامه داد: کارگاه بین المللی سردبیران نشریات علمی کشور های اسلامی در ISC هر دو هفته یکبار و به صورت مجازی در حال برگزاری است و از شروع سال 1400 تا به امروز 7 مورد از این کارگاه ها برگزار گردیده است؛ لذا سردبیران نشریات واحد های دانشگاه آزاد اسلامی نیز می توانند با حضور در این کارگاه ها به ارتقای کیفی نشریات خود یاری نمایند.

وی درخصوص رتبه بندی دانشگاه های کشور و دنیا گفت: رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی ایران یکی از مهمترین مسئولیت های ISC محسوب می گردد. با ابلاغ وزارت علوم از سال 1389 به صورت سالیانه دانشگاه ها و موسسات پژوهشی ایران توسط ISC رتبه بندی شده اند.

فلاحتی گفت: هم اکنون ISC در راستای اهداف و رسالت خود، ضمن فراهم آوردن امکان ارزیابی و رتبه گذاری کشورها، دانشگاه ها، مجلات علمی و همچنین پژوهشگران ایران و دیگر کشورها، صندلی فراوری علم آن ها و نقاط قوت و ضعفشان را درحوزه های موضوعی مختلف ترسیم می نماید.

وی اضافه کرد: یکی از امکاناتی که در این سامانه برای دانشگاه ها فراهم شده است، امکان مقایسه دانشگاه ها با یکدیگر است که هر دانشگاه می تواند شرایط خود را با هر دانشگاه دیگری در شاخص های مختلف ارزیابی کند.

در ادامه این نشست کوهیان ضمن تشکر از خدمات ارزنده ملی و بین المللی ISC گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نیز با برنامه ریزی های لازم باید بتواند از تمامی این خدمات و ظرفیت ها استفاده کند و ضروری است تمام این موارد در کارگروه های این دانشگاه مطرح گردد تا تمام واحد های این دانشگاه از این امکانات در جهت کیفی سازی دانشگاه و نشریات بهره ببرند.

وی اضافه کرد: این دانشگاه تعاملات بین المللی گسترده ای دارد و اطلاعاتی که ISC در اختیار این دانشگاه می گذارد بسیار کاربردی است و باید از موقعیت ها و فرصت هایی که ISC در اختیار قرار می دهد به بهترین شکل در مجامع علمی بین المللی استفاده کرد.

مجله شرقیا

مجله شرقیا | مجله آموزشی و اطلاع رسانی تحصیلی
منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 58467

به "موسسه استنادی علوم و دانشگاه آزاد کارگاه ملی و بین المللی برگزار می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسسه استنادی علوم و دانشگاه آزاد کارگاه ملی و بین المللی برگزار می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید