چالش تامین نهاده های دامی همچنان ادامه دارد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سال 99 برای صنعت دام و طیور کشور همراه با چالش های بسیاری بود؛ عدم تامین و تخصیص به موقع ارز برای ترخیص انواع نهاده های دامی، نواقص و مسائل موجود در سامانه بازارگاه، شیوع کرونا و چالش های جهانی ناشی از آن، فشارهای تحریمی و صدور بخش نامه های متعدد داخلی در این حوزه همگی دست به دست هم دادند تا سالی پر از چالش را برای این صنعت خلق کنند.

چالش تامین نهاده های دامی همچنان ادامه دارد

حال که به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم، قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور به افزایش هزینه های حمل ونقل و کندی آن اشاره می کند و خواستار رسیدگی مسئولان و حل این مسئله است.

موسی رهنمایی، قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور به خبرگزاری مهر از دغدغه دامداران و مرغداران برای تأمین نهاده مورد نیاز در ایام نوروز می گوید و معتقد است در این دوران حمل و نقل و ترددها دچار اختلالاتی می شود و این مسائل اثرات منفی در فرایند توزیع نهاده ها خواهد داشت.

بر اساس اظهارات او در حوزه علوفه خشبی (یونجه و ذرت سیلویی) میزان تولید داخل و ذخیره سازی انجام شده به نسبت مطلوب است؛ اما مسائل مربوط به تأمین نهاده های وارداتی و افزایش هزینه های حمل و نقل روی علوفه های خشبی نیز تأثیر داشته و قیمت آنها را افزایش داده است؛ به عنوان مثال کاه که حدود 18 ماه قبل کیلویی 500 تومان عرضه می شد هم اکنون به کیلویی حدود 2,500 تومان رسیده است.

رهنمایی با بیان اینکه دام و طیور سرمایه هایی هستند که اگر از دست بفرایند، به راحتی جبران نمی شوند، گفت: متأسفانه شاهد سوءمدیریت های جدی در حوزه توزیع نهاده های دامی هستیم، ارز رفته و نهاده وارد کشور شده اما 40 روز زمان می برد تا به دست تولیدکننده برسد؛ دولتمردان باید بررسی کنند که دلیل این تأخیر در حمل نهاده ها چیست و با خاطیان برخورد جدی کنند.

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات نهاده های دامی، گفت: اگر دولت بتواند این مسئله را طوری مدیریت کند که یارانه مذکور وارد سفره مردم شود، ادامه تخصیص ارز 4200 تومانی به نهاده های دامی و برخی دیگر از کالاهای اساسی اقدام مثبتی است اما اگر همچنان بخواهیم شاهد انحرافات و فساد در این حوزه باشیم، بهتر است که چاره دیگری اندیشیده شود.

رهنمایی تاکید کرد: متأسفانه طی حدود 10 ماه گذشته بخش زیادی از نهاده های وارداتی با ارز 4200 تومانی وارد بازار سیاه شده و تولیدکنندگان مجبور به خرید با قیمت های گزاف شده اند.

مجله شرقیا

مجله شرقیا | مجله آموزشی و اطلاع رسانی تحصیلی
منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 52637

به "چالش تامین نهاده های دامی همچنان ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش تامین نهاده های دامی همچنان ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید